Jeg læser om lande

Jeg læser om lande er en serie bøger om udvalgte lande til selvstændig faglig læsning, læsekurser og supplerende læsning ved klassearbejde med geografiske emner for 2. til 5. klasse. Bøgerne er bygget op på samme enkle måde, er rigt illustrerede og indeholder overskuelige informationer om landet som geografi, biologi, historie, hverdag og traditioner. Serien kan bruges både som klassesæt og biblioteksbøger.

På den tilhørende hjemmeside med gratis adgang findes lærervejledninger og ekstra opgaver til nogle af bøgerne.

NYT: Under hver bogs varebeskrivelse kan du hente nye opgaver til hvert land. Opgaverne ligger under fanen "Download", hvor du også finder en ny generel lærervejledning til hele serien.

Forfattere bag serien: Kim Boye Holt, Peter Bejder, Birgitte Østergaard Sørensen, Ivan Jacobsen og Lise Rosenberg.

Folkeskolen

Af Poul Erik Gudiksen

Serien "Jeg læser om" tilbyder et godt og inspirerende undervisningsforløb om faglig læsning, der kan tage udgangspunkt i dansk, natur/teknik eller emnearbejder om geografiske forhold.

Ideerne og tankerne, som man møder i Geografforlagets nettjeneste, er nyskabende. Her giver forfatterne deres bud på, hvordan man kan udnytte bøgerne på en spændende og inspirerende måde. Udgangspunktet er et læringsmiljø med værkstedsundervisning, individuelt eller flere, og forfatterne anbefaler at tage pædagogisk afsæt i termen "Learning by Teaching".

Der er udarbejdet lærervejledning og opgaver til læse-, mad-, opgave-, skirve- og spilleværksteder. Så opgaven er enkel for læreren, hvis man benytter den nye nettjeneste.

God og grundig indføring i geografiske begreber på et forståeligt niveau med hensyntagen til bøgernes målgruppe. Bøgerne kan klart anbefales til indkøb til skolebiblioteker eller som klassesæt.

 

Geografisk Orientering

Af Ulrich Primdahl

Bøgerne er beregnet til selvstændig læsning på folkeskolens mellemtrin. De vil passe godt ind i fagene dansk og natur/teknik.

Bøgerne er skrevet af danske forfattere til danske elever, og det gør at bøgerne sammenligner landende med danske forhold. Teksten er formuleret i små korte sætninger, ligesom lange ord er delt op i stavelser.

På en kort og enkelt måde får læseren et godt indblik i det enkelte land, og på opslag som historie og andet bliver forholdet til Danmark også inddraget på en god og seriøs måde.

Bøgerne kan i den graf anbefales til faglig læsning på mellemtrinnet, da de er med til at skærpe interessen for både læsning og geografi. Billederne er velvalgte og understøtter og udbygger teksten.